Koude acquisitie

Koude acquisitie

Koude acquisitie is het benaderen van mensen waarmee u nog geen contact gehad hebt. Nieuwe klanten benaderen is altijd spannend, omdat u niet zeker weet wie u voor u hebt. Koude acquisitie is vooral effectief als u de ander persoonlijk benadert. U krijgt de kans uw verhaal te doen en kan hiermee voorkomen dat de ander al afhaakt voor hij of zij weet wat u te bieden heeft. Natuurlijk vergt dit wel enige inspanning vanaf uw kant.

Waarom koude acquisitie noodzakelijk is

Weinig mensen zullen ontspannen de telefoon pakken om nieuwe klanten te benaderen. Koude acquisitie is echter niet te voorkomen als u nieuwe kansen wilt aangrijpen, nieuwe opdrachten nodig hebt of uw diensten wilt uitbreiden. Koude acquisitie heeft dus ook wel iets weg van een nieuwe uitdaging. Aan u de schone taak om de ander te boeien met uw verhaal. Dit kan moeilijk zijn omdat u absoluut niet weet waaraan de ander behoefte heeft. Maar door uw manier van aanpak, uw gemeende enthousiasme en een oprecht luisterend oor naar de behoefte van de klant, kunt u het verschil maken. Maak de klant enthousiast, geef hem het gevoel dat juist hij geluk heeft dat u hem benadert! Geef hem (of haar) het gevoel dat hij u nodig heeft, dat u kan voldoen aan zijn wensen. Let alleen wel op dat uw beloftes ook haalbaar zijn!

Nieuwsgierig? Neem gerust contact op!

Laat uw verhaal vooral eerlijk zijn

Maar hoe pak je zoiets aan? Eigenlijk vraagt koude acquisitie om een aardige training, hoewel er natuurlijk altijd natuurtalenten rond zullen lopen die er vooral de uitdaging in zien. Allereerst zult u vooral bij u zelf moeten blijven. U kunt natuurlijk meteen hoog van de toren blazen en uw product onwaarschijnlijk prachtig afschilderen. Het kan werken, maar de meeste mensen zullen hier moeiteloos door heen prikken en geloven direct niks meer van uw prachtige verhaal. Wat toch zonde van uw tijd is. Beter kunt u eerlijk vertellen over wat u te bieden heeft en laat ook uw toehoorder aan het woord. Hierdoor leert u de eventuele toekomstige klant kennen en kunt u gerichter uw verhaal afsteken. Zorg voor een spontaan verhaal, geen overduidelijk van tevoren bedachte speech. Gebruik geen standaard zinnen die in ieder willekeurig verkoopgesprek voorkomen, maar probeer zo natuurlijk mogelijk over te komen. Een eerlijk, goed gesprek werkt vaak veel beter dan een gelikt verhaaltje wat vreselijk onpersoonlijk is. Dat zal immers niemand boeien. Wilt u gehoord worden en nieuwe klanten binnen halen, dan is dat toch het laatste wat u wilt!