27 jan Klanttevredenheidsonderzoek
Klanttevredenheidsonderzoek
Voor kwaliteitsverbetering van uw producten of diensten, is de mening van uw klanten van groot strategisch belang. Zij zijn immers de afnemers en weten precies wat ze willen. Met een klanttevredenheidsonderzoek worden uw klanten nauw betrokken bij het optimalisatieproces. U kunt exact achterhalen waar zij de meeste waarde aan hechten en waar winst valt te behalen. Zijn uw klanten echt zo tevreden als u denkt of speelt u in op de verkeerde behoefte? Een klanttevredenheidsonderzoek geeft u duidelijkheid en de juiste informatie waarmee u aan de slag kunt gaan.
Waarom een telefonisch klanttevredenheidsonderzoek?
Een klanttevredenheidsonderzoek kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. Zo kan het bijvoorbeeld middels een online enquête, maar ook schriftelijke tevredenheidsonderzoeken worden nog regelmatig ingezet. Als telemarketingbureau zijn wij echter gespecialiseerd in telefonische klanttevredenheidsonderzoeken. Een persoonlijke benadering, waarbij de klant direct feedback kan geven. Waarom zou u kiezen voor een telefonisch klanttevredenheidsonderzoek? Met andere woorden, waarom zou u gebruikmaken van deze dienst van Binnen Verkoop Ondersteuning?
Hoger responspercentage
Online enquêtes en klanttevredenheidsonderzoeken via de post, kunnen makkelijk opzij worden gelegd. Met de gedachte “ik vul het later misschien wel in”, wordt de vragenlijst uiteindelijk toch niet ingevuld. Bovendien worden deze methoden door veel klanten als spam ervaren. Het gevolg is een laag responspercentage. In de meeste gevallen is dat nog geen 2%, waardoor de benodigde informatie niet voldoende wordt achterhaald.
Bij een telefonisch klanttevredenheidsonderzoek kan de klant direct respons op de vragen geven. Aangezien het een bekende klant is, is het overgaan tot het beantwoorden van de vragen bovendien zeer laagdrempelig. Men maakt sneller ‘even’ tijd vrij om hun mening te delen. Deze telefonische benadering heeft als gevolg dat het klanttevredenheidsonderzoek een veel hoger responspercentage oplevert. Binnen Verkoop Ondersteuning haalt responspercentages van wel 80 tot 90%, waardoor zeer nauwkeurig kan worden bepaald hoe tevreden uw klanten daadwerkelijk zijn.
Persoonlijke aandacht voor de klant
In een tijdperk waarbij de communicatie veelal digitaal verloopt, is een telefonisch klanttevredenheidsonderzoek een mooie gelegenheid om weer even persoonlijk aandacht te geven aan de klant. Dit wordt niet alleen door de klanten als positief ervaren (men voelt zich belangrijk, ze tellen immers mee), maar geeft ook meer waarde aan het onderzoek. Na het geven van de antwoorden kan gericht worden doorgevraagd, waardoor meer waardevolle informatie naar boven komt. Door de persoonlijke benadering wordt maximaal rendement uit het klanttevredenheidsonderzoek gehaald.
Klachten omzetten naar nieuwe kansen
U doet uiteraard uw best om uw klanten zo tevreden mogelijk te houden, maar de kans is aanwezig dat niet al uw klanten dat zo zullen ervaren. Misschien is er iets voorgevallen waardoor er nog een stukje irritatie bij de klant aanwezig is. De telefonische klanttevredenheidsonderzoeken worden uitgevoerd door commercieel opgeleide personen, die getraind zijn om deze negatieve gevoelens bij mensen weg te nemen. Sterker nog, het is een uitgelezen mogelijkheid om een klacht om te zetten naar een (tweede) kans.
Door de persoonlijke benadering kan de klant z’n ei kwijt en voelt zich gehoord. Het is een uitstekende methode om de verstandshouding te verbeteren en de lucht te klaren. Bij een online of schriftelijk klanttevredenheidsonderzoek bestaat deze mogelijkheid niet. Onze telemarketing professionals weten precies hoe ze met klanten om moeten gaan en hoe ze nieuwe kansen kunnen creëren.
Klanttevredenheidsonderzoek opzetten
Wilt u samen met een professioneel team een persoonlijk klanttevredenheidsonderzoek opzetten, waar zowel u als u klanten blij van worden, of wilt u meer informatie over onze telefonische diensten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en maak een afspraak.